torsdag 18 april 2013

Vår hemmagjorda fruktsoppa

Jag har flera gånger de sista dagarna fått frågan hur jag gjorde mitt fruktsoppe-pulver, so here it goes! Egentligen handlade det om att jag misslyckades när jag skulle göra vårt vanliga godis. Då mixar man valfri fruktsmoothie (jag brukar ta enbart bär/frukt och vatten) helt slätt och sprider ut den på bakplåtspapper, och torkar över natten i 50°C med luckan på glänt, och på morgonen rullar man "bladet" som blir och klipper det till lagom bitar. Den här dagen hade jag dock tagit alldeles för mycket vatten, så det tunna pappersliknande fruktbladet bara smulade sig, så jag sparade det i en burk tills den dagen jag skulle komma på vad jag skulle göra med det. Så satt min man häromdagen och pratade om att vi behövde köpa fruktsoppa att ha med på vår cykelsemester, och då slog det mig att vi kunde prova att mixa de där misslyckade godisarna! Sagt och gjort, här kommer det ett fruktsopperecept:

Fruktsoppa
1/3 liter bär/frukt
2/3 liter vatten

Mixa ihop vatten och bär helt slätt. Sprid ut på bakplåtspapper och torka i ugn, 50°C i ca 8 timmar. Låt svalna. Lossa fruktarket från bakplåtspappret och mixa till ett fint pulver. (Här kan man välja att ha i socker - ungefär en tredjedel testade vi oss fram till kunde vara bra, men det kan man ju ha i sin egen kopp i efterhand.) Koka ihop 5 dl vatten, 1 msk pulver och 1 msk potatismjöl - och ev. socker. Tillsammans med till exempel ett fröknäcke bli det ett perfekt mellanmål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar