lördag 9 februari 2013

nytt år, nya mål

Nio månader har gått sedan Jael föddes. För arton månader sedan var jag nöjd med min kropp, sedan blev jag gravid och det visade sig att jag fysiskt inte riktigt klarade av det. Så, nio månader av diverse sjukdomar gjorde att jag när jag kom hem knappt kunde röra mig. När Jael var fyra veckor gammal jublade jag över att jag hade klarat av att gå i tjugo minuter, på vilken tid jag hade tagit mig ungefär en halv kilometer.

Även om det många dagar har känts som att det vore lättast att ge upp och finna mig i att vara lite lagom överviktig och bli anfådd av att gå upp i en trappa för fort, så har jag valt att hänga kvar och slåss för att få tillbaka min kropp. Jag har gått hos sjukgymnast, jag har använt Zombies, run! (och jag längtar så jag blir tokig efter season2!) och jobbar nu på Zombies, run! 5k, pilatesboll, riktad magträning, jag jobbar med ben- och armvikter, simning och babysim (tro det eller ej, babysimmet gör enorm skillnad!) och ren gym-träning. Jag äter näringsriktigt och rent, men inte på något sätt nitiskt. Jag kommer aldrig kunna komma i min gamla garderob igen, men det gör mig absolut ingenting längre. För första gången är jag helt och fullt nöjd med hur jag ser ut, inte för att jag är särskilt smal eller snygg, men för jag mår så sjukt bra. Jag är rak i ryggen, gör en och en halv timmes powerwalk med bravur, simmar som aldrig förr och längtar efter nästa träningspass.

Konkreta mål är någonting jag måste ha för att orka de där dagarna när jag helst hade gett upp, för visst finns de fortfarande, de där skruttdagarna. Jag satte upp ett delmål i månaden över hösten, som sträckte sig fram till slutemålet när jag fyllde år i slutet på januari, men tyvärr var det inte många av dem jag höll. Men, jag har lärt mig en läxa - jag vet varför jag inte höll dem. I princip alla delmål, och slutmålet var rena resultat, i siffror, vikt och BMI. Inte igen, det ska jag säga er. De tyngde ner mig mer än vad de lyfte mig, även om jag inte riktigt förstod det förrän nu i efterhand. Så i vår blir det andra typer av mål! Listan är fortfarande under konstruktion, men såhär ser det ut so far!

§ Simma motsvarande ett simborgarmärke i månaden (200 m, valfritt simsätt)
§ Träna för och genomföra VårRuset i Göteborg 13 maj
§ Träna för och genomföra vår cykelsemester "I Arns Fotspår"
§ Träna för och genomföra Blodomloppet i Göteborg 3 juni

Wish me luck peeps!

1 kommentar:

  1. Läste just en träningsblogg där en klok kvinna skrev att hon tränar för sin själ inte för sin kropp.
    Att kroppen mår bra av att träna är en bonus tänkte jag när jag läste det för visst känns det gott i själen.
    Kram från Carina Harryson

    SvaraRadera