torsdag 4 oktober 2012

födelsedagsbakning å sånt!

Det är många födelsedagar i min närhet just nu, och då får man baka och stå i så det står härliga till! Min bror fyller 7 år, och då passar det ju alldeles ypperligt att baka och greja med sin snäppet yngre bror inför kalaset - och jag tänkte att ni nog vill ha ett gäng av våra recept!

So far har vi hunnit med kokos-skorpor, citron&äppel-saft och sega choklad-cookies.
Till att börja med får ni nöja er med cookies-receptet, för sedan ska jag och fina syster dricka hemmagjort lyxkaffe och äta kanelbullar. Det här toppenreceptet har jag på en receptmagnet som kommer från flatebo.se, som förresten fyller sju år de med! Det har jag skrivit om här. Här kommer receptet (aningen modifierat, men ändå!)

Sega cookies 
2 ekologiska äggvitor
2 1/2 dl ekologiskt florsocker
1 dl ekologiskt kakao
1 msk marsánsåspulver
50 g hackad och skållad mandel (receptet säger blockchoklad)

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa äggvitorna och florsockret med elvisp (eller ettrigt med vanlig visp) några minuter. Sikta i kakao och pulvret. Rör om och blanda i hackad mandel. Klicka ut på bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen 12-15 minuter. Världsbäst! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar