lördag 13 oktober 2012

cykelpyssel med beskrivning & allt!


Eftersom Jael blir testad för allergi den här helgen kommer vi inte många meter utanför dörren. Då får man istället roa sig med annat, och det här är vad lördag förmiddag bestod utav! Vi ska ju som jag nämnt tidigare åka på cykelsemester nästa sommar, och har bestämt oss för att förbereda oss lite pö om pö, för att slippa så många stora kostnader på en gång. Så, först ut var att skaffa mig och Jael en cykel, eftersom vi inte hade någon. På en köp-och-sälj-sajt hittade jag den här pärlan för en skrynklig 500-lapp, med cykelkorg och barnstol och allt! Bakhjulet var skevt, bromsarna behövde ställas in och kedjan sträckas och lite sånt där, så vi beslutade oss för att lämna in den hos den snälla cykelreparatören  ett par kvarter bort, och för 700 kr gjorde han en lagning (med enbart begagnade delar, på begäran!) och upprusning av det som behövdes, samt monterade ramlåset vi hade köpt för 150 kr. Så, för 1350 kr har vi fått oss en fantastiskt fin och felfritt fungerande cykel! Men, vi ville ju ha den lite fin också, därav lördagspysslet. Och fint ska jag säga er, det blev det, så därför tänkte jag dela med mig av hur vi gjorde! 

Sitsen i barnstolen saknades när vi köpte cykeln, så därför gav jag mig på att sy en ny! Jag ritade lite slarvigt av formen (i två delar, rygg+sits) på bakplåtspapper. Väl inne igen klippte jag ut delarna, och letade fram en gammal uttjänt vaxduk och en skruttig fleecefilt. Utav varje del klippte jag sedan ut två i vaxduk och en i fleece, och sicksackade ihop dem i ordningen vaxduk-fleece-vaxduk, alla med rätan uppåt. Detta gav en vattentät sits, men utan glatt baksida. Sedan provade vi i stolen, fortfarande med sitsen i två delar, och gjorde markeringar för rem-hålen. När vi sett att delarna passade som de skulle syddas stora "knapphål" för remmarna, och tillsist sicksackades ryggdelen och sittdelen ihop. Färdigt för montering! 

När det nu blev en hel del vaxduk kvar kom jag på att ett sadelskydd är ju inte fel, så man inte behöver bli så blöt om sin lilla rumpa. Så, ut med papper igen (den här gången räckte ett vanligt återanvänt a4, även om jag fick ta till lite på känsla när jag kom in) och rita av formen på sadeln. Väl inne igen klipptes sadelformen ut i vaxduk med sömsmån denna gång. Jag hittade ett gammalt tjusigt överkast av lite tjockare kvalitet i tyglådan, som jag klippte en ca 15 cm bred remsa av, typ jättelång. Remsan fållades i ena kanten, och sedan syddes den på med raksöm, räta mot räta. För säkerhets skull sicksackade jag kanten efteråt, men det behövs nog egentligen inte. Jag valde att lägga skarven omlott, men man kan lika gärna sy ihop den när man kommit varvet runt. Till sist träddes ett resårband igenom, och sedan kvar det klart. Lätt som en plätt, och nu har vi en toppenfin cykel att ge oss ut med! (Så lätt, att Richard får ett likadant sadelskydd till sin cykel. Och det är ju bra, så vi kan hålla reda på varandra på semestern.)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar