torsdag 22 januari 2015

homemade chai på sin födelsedag

En gång fyllde jag år, och det var alldeles idag. Eftersom Richard är kvar i Enköping, och Jael är på förskolan sitter jag i min ensamhet och äter kakor, dricker te och läser vetenskapliga artiklar. Inte fy skam ska jag säga er! Vid sidan av det håller jag dessutom på att göra varm choklad-pinnar, kanske visar jag upp dem senare om de blir fina - om inte annat kan jag ju dela med mig av det förträffliga receptet. Men innan jag ställer om hjärnan till vetenskapligt språkbruk vill jag dela med mig av mitt te! Innan jul gjorde jag för första gången eget te, för att i småpåsar knyta på mina julkort. Inte förrän idag har jag smakat det själv - och jösses vad gott det var! Och det är ingen dålig present heller, oavsett om det är jul eller inte - jag gav bort det tillsammans med torkade äpplen och päron som gick alldeles utmärkt ihop med teét! 

Chai
1 hg Ceylon te
3 krossade kanelstänger
1/2 påse nejlikor
1/2 påse kardemummakärnor
Ett par bitar torkad ingefära
Ett par bitar torkad pomeransskal

Blanda alltihop i en burk, och låt stå och dra i minst ett dygn. Redo för packning i fina påsar eller burkar att ge bort!

Torkade äpplen & päron   

1 äpple
1 päron
florsocker
kanel

Skiva äpplet och päronet mycket tunt, förslagsvis med osthyvel. Lägg på bakplåtspapper och sikta över florsocker och kanel. In i ugnen i 80°, låt gärna luckan stå lite på glänt så går det fortare. I min ugn brukar torkningen ta ett par timmar, men det lättaste är nog att hålla lite koll när de ser bra ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar