onsdag 21 januari 2015

badsalt och bodyscrub, istället för att plugga

Idag känner jag mig alldeles oändligt ensam, fast att Jael kilar runt benen på mig. Först tänkte jag att jag skulle deppa ihop och tycka synd om mig själv, men sedan tänkte jag att det är bättre att plugga. Jag plockade fram datorn - och såg att jag hade glömt stänga ner gårkvällens pysselinspiration. Så jag pysslade istället. Närmare bestämt lite badsalt och en laddning bodyscrub.

Jag hade en hel hög med beskrivningar och förslag, som jag gjorde en egen mix och version av - vill du hitta de övriga föreslår jag att du surfar in på craftgawker.com och skriver in sökorden "bathingsalt" eller "bodyscrub", idéerna tar aldrig slut.

Så först, badsaltet.

Du behöver:
Epsomsalt
Bakpulver
Fragance oil
ev. hushållsfärg

Jag köpte hem en påse epsomsalt från Svensk Hälsokost för ett litet tag sedan, och bor man som jag lite off får man nog räkna med det - butiksbiträdena i min stad förstod inte vad det var för någonting. Hushållsfärgen är naturligtvis inte nödvändig, men det ser onekligen festligare ut.

Så, 1 dl salt och 0,5 tsk bakpulver åkte ner i en fryspåse. Några droppar doftolja, och en liten skvätt hushållsfärg. På med en påsklämma på påsen, och börja blanda runt. En bra grej med färgen var att det var en bra indikator på när det var färdigblandat, annars gissar jag att man får köra på känsla. Jag och Jael gjorde en blå laddning med lavendeldoft, och en rosa med jasmin. Ungen provade den senare, och var mer än nöjd!


Och nu, till bodyscruben.

Bodyscrub med honung och lime
2,5 dl socker
3 msk mjuk kokosolja
1 msk flytande honung
1 msk limesaft

Blanda alltihop i en bunke, förslagsvis med en gaffel. (Det här är för övrigt en bra uppgift för att sysselsätta sin lilla medhjälpare!) Blanda och blanda, tills du tror du ska somna - och inser att blandningen förvandlats till någon slags ljust gul kräm. Jag valde att jobba med kokosolja som klarar att stå i rumstemperatur för att slippa tänka på förvaringen, dubbelkolla det på paketet så scruben inte står och flyter iväg någonstans.

Och så, på ett litet kick finns det saker att bygga en presentkorg med till sin syster eller någon annan man tycker om!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar