tisdag 20 januari 2015

tre gånger brödlycka

För ett tag sedan var det jul, och då pysslade jag mer än jag hade tid med. Blogga hade jag däremot inget intresse av, därför kommer recept och sånt nu lite i efterhand. Först ut, det helt klart bästa med den här ledigheten; de tre superkakorna.

Mjukt tunnbröd
125 g margarin
25 g jäst
5 dl vatten
0,5 dl socker
1 - 1,5 l vetemjöl
1,5 dl rågsikt

Smält margarinet. Blanda i jäst och vatten, fingervarmt förstås. Blanda i övriga ingredienser. Baka ut till tunna kakor, pricka dem, och grädda i mitten av ugnen 5-8 min på 225°. Jag ville ha finkakor, och stansade därför ut hjärtan med en stor pepparkaksform, men det gör man ju som man vill. Vi provde att göra älgar också, fast det rekommenderar jag inte - benen och hornen bestämde sig för att bränna alldeles för lätt.

Saffransknäcke
25 g jäst
2 dl vatten
0,5 tsk salt
0,5 tsk brödkryddor eller garam masala
0,5 tsk saffransarom
1 tsk psylliumfrön
4,5 dl rågmjöl
1 dl krusakli, typ
1 ägg (till pensling)
Att strö på; typ linfrö, psylliumfrön, sesamfrön, salt - whatever.

Lös upp jästen i fingervarmt vatten. I med resten av ingredienserna, och arbeta till en smidig deg. Kavla ut och stansa ur kakor med ex. ett glas. Pensla med uppvispat ägg, och strö på diverse frön som tycks lämpligt - kanske lite flingsalt också om man gillar sånt. Glöm för Guds skull inte att pricka dem. Grädda i övre delen av ugnen, 8-10 min i 210°.

Havrekakor
1 dl russin
1 dl torkad aprikos
150 g smör
2,5 dl mjölk
6 dl fiberhavregryn
2 dl grahamsmjöl
1 tsk bakpulver

Kör russin och aprikos i en mixer, (eller hacka de för hand om du vill bli vansinnig) tills de är så små, så små. Smält smör i en kastrull och tillsätt mjölk - låt värmas upp till strax under kokpunkt. Häll den varma blandningen över havregrynen, låt stå en liten stund. Blanda i de övriga ingredienserna och arbeta ihop till tjusig deg. Kavla ut, och ta ut rundlar med typ ett glas. Jag har sagt det förut och säger det igen; pricka dem! (Märks det att jag provade att glömma bort det? Det blev en plåt med små flygande tefat.) Grädda ca 8 min i 200°.

Jag behöver verkligen skriva upp en kruskavel på secondhand-shoppinglistan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar