torsdag 27 juni 2013

the great outdoors

När jag scrollar igenom mina tidigare inlägg slås jag av att innehållet mer och mer flyttas utomhus - och det är ju alldeles rätt. Det är ju där jag håller hus, i mina fjällrävenbrallor och med barr i håret. Med en man som ser ut att ha kommit direkt från en timmerstuga i djupaste urskogen, och ungen som sov i tält i minusgrader innan hon fyllt ett. Cykling, vandring, kanotpaddling, klättring, terränglöpning, bärplockning... Listan på roligheter vi gör utomhus kan bli milslång, men då tror jag inte du hade läst klart. Och idag är det viktigt, att du läser klart. Idag har jag tänkt innan jag började knattra.

Jag önskar mig att fler letade sig ut i den fantastiska natur vi har så nära och lättillgängligt. Vart man än bor i Sverige, så är det inte många meter till närmaste lilla natursnutt, ändå så spenderas det så fasligt lite tid där. Oavsett ålder eller livssituation så tycks utomhus prioriteras bort, till förmån för TV, dator eller något annat stillasittande. Inte för att jag säger att vi ska sluta sitta stilla, jag tappar gärna bort mig i timmar av pyssel, framför pianot eller ett snyggt datorspel, men det jag har svårt för är att det tar så många timmar om dagen i anspråk - 2011 spenderades i snitt 162(!) minuter om dagen framför TVn - och då är det bara TV-tittande vi pratar om.

Jag kan bara prata utefter mina egna erfarenheter, men vad jag vet så finns det bara fördelar med att vara ute. För mig blir det väldigt tydligt om jag haft en period med för lite "utomhusigt" att stress och ångest ökar direkt, jag blir mer blind för det fina och goda runt omkring mig och dagarna flyter liksom förbi blixtsnabbt i en grå sörja. Ger jag mig ut i the great outdoors däremot blir det genast lättare att ta vara på dagen, jag blir piggare och gladare, sover bättre och bäst av allt - vi blir sammansvetsade som familj på ett helt annat vis än om vår familjetid hade spenderats framför TVn.

Vänner, ni måste hjälpa mig! Jag gissar att de allra flesta som hittat hit redan precis som jag håller till ganska mycket utomhus, annars hade det väl inte varit något vidare intressant att hänga här - men jag känner så starkt att vi måste hjälpas åt att göra någonting, få fler att hitta ut på de där fantastiska turerna. Kanske du kan ta med dig en vän ut och fiska, gå ut och geocatcha, uppmana din partner till att ni ska cykla nästa gång ni ska köpa mjölk, sova en natt ute på gräsmattan med dina barn, gå ett promenadspår i skogen och leta skogstroll... Det behöver inte vara så stort och svårt - huvudsaken är att komma ut, och den här tiden på året är helt klart lättast att börja om man inte är van. Jag tänker släpa med mig vänner och familj till höger och vänster, är du med? Hjälp mig gärna att komma på utflykter och upptåg, och tänk ut vad du själv kan göra för din omgivning! Mitt mål under sommaren är att ta med mig minst en oväntad person ut en gång i veckan, och hittills har det gått över förväntan bra - men du kan sikta högre eller lägre - om så bara en endaste oväntad person kommer ut och ser ett rådjur i sommar så har vi lyckats. Du hjälper mig väl..?

1 kommentar:

  1. Ogillar att fjällrävens byxor är så fasligt stora och långa - haglöfs it is! :D
    I övrigt bra grej de där - fler borde bli lite mer skogsnissiga som oss :)
    Fika är aldrig lika gott som i skogen :)
    //Néa

    SvaraRadera