tisdag 25 juni 2013

när man är trött på att cykla dit näsan pekar

Cykling har som ni kanske förstår blivit en väldigt naturlig del av både vår vardag och våra semestrar. Sträckor på under en mil är oftast inga problem att ta på cykel istället för bilen, och vi blir bättre och bättre på att faktiskt göra det. Men, även om det är väldigt roligt att cykla dit näsan pekar så är det faktiskt ganska skönt att veta vart man är på väg också, och därför är jag så galet glad att BikeMap finns till. Där kan man förutom att se cykelleder i sin närhet, lägga till sina egna rutter, söka på cykelleder lite var stans i världen och det för mig allra viktigaste - få inspiration till vart man ska lägga sin nästa cykeltur. Du kan enkelt söka på en viss typ av led, på många turer kan du se antalet höjmeter du behöver klara av och vilken typ av underlag det till största del är. Du kan lägga till dina egna turer, som till exempel kan se ut såhär. BikeMap finns också som app för iPhone, Android och Windows vilket gör det sjukt lätt att hitta leder när du redan är ute och snurrar. Ja, jag hör vilket TV-shop-inslag detta låter som. Och nej, jag får inte betalt för att göra reklam - jag bara genomälskar den här idén. Framför allt längtar jag efter att fler ska börja använda den, eftersom det är användarna som bygger ut den med leder - och fler leder är precis vad jag vill ha.

[bilden är tagen från BikeMaps Facebooksida, klicka på den för att komma dit]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar