måndag 22 oktober 2012

om att göra det mysigt för sig

Nu har hösten helt tagit över här på våra breddgrader, och det är sådär mysigt kallt, färgsprakande och nästan lite ruggigt. Då får man ta på sig sina finaste raggsockar, och tjock och mysig tröja och fodrade skor. Man kan tända ljus och kramas lite extra för att hålla värmen. Och sen kan man ju pyssla mys-saker också! 


Ett par riktigt mysiga kuddar har vi gjort av tre gamla udda örngott som vi fått. De första två har jag helt enkelt sytt i knappar i, rakt igenom örngott och kudde och allt! Fasligt snyggt blir det, och ser riktigt proffsigt ut. Det prickiga örngottet hade öppningen på mitten, så det blev ihopsytt när jag sydde i knapparna, men den randiga sydde jag ihop för hand med samma broderigarn som jag sydde i knapparna med. Tog lite tid, men väl värt mödan! Den tredje har jag helt enkelt sytt på en applikation jag köpte för fem kronor på ett överskottslager med tyg för ett tag sedan, och där lyxade jag till det och sydde ihop öppningen med maskin. Enkelt och fasligt snyggt!


Finaste afro-filten!
Jaels lapptäcke
Ett par filtar har vi också att gotta in oss i när kvällskylan kommer krypande. Den första är ett vanligt lapptäcke, som oftast ligger på golvet med en Jael på sig. En bra och lättförståelig beskrivning på det hittar man här. Filt nummer två är sytt av ett tyg min vän Agnes tog med sig hem till mig från Tanzania, och en supergammal filt från Ikea som sett bättre dagar. Jag sydde ihop dem räta mot räta längs med tre sidor, vrängde och sydde ihop sista kortsidan. Till sist quiltade jag den lite för att få lite bättre styrsel på det hela. Lätt som en plätt!

2 kommentarer:

  1. Du är så himla pysslig och bra! Jag blir alltid så inspirerad av att kika in här.
    Jag tror förresten att jag såg dig idag. Åkte du bil i Skoftebyn och... stickade?!
    KRAMAR!

    SvaraRadera