fredag 26 oktober 2012

att sticka egna tygblöjor (byxblöjor)

Nu har årets stora sticksäsong kommit igång igen, och jag och min syster har fått hem årets ranson av garn. I mitt fall är det fasligt mycket ylle och 50% ull/50% akryl som går i år, eftersom båda är toppen till babykläder inför hösten och vintern.

Första större projektet jag gett mig på är att sticka ytterblöjor i ylle till Jaels tygblöjor. Vi har fortfarande lite problem med att få blöjorna att hålla torrt hela natten igenom (har du några tips tar jag tacksamt emot dem!) och fick höra att ullbyxor är de som ska hålla torrt allra bäst. Att hitta begagnade ullbyxor har dock visat sig vara aningen trixigt, och köpa nya är alldeles för dyrt för oss, så då fick jag prova att göra egna! Så, nu är byxa nummer ett klara för att filtas, och jag väntar med spänning på hur det ska bli!

Jag använde det här mönstret, som kommer från tygisar.se. Har hittat en hel hög med bra mönster och tips på olika tygblöjor där, allt så fantastiskt pedagogiskt att jag kan förstå! Om jag förstått rätt är inte hemsidan särskilt aktiv längre, men vilken guldgruva det är! Den fungerar som vårt uppslagsverk till tygblöjor här hemma, eftersom vi direkt känner någon som använt tygisar till sina barn. (Rättelse, vår BVC-sköterska och vår granne har gjort det, men jag kan ju inte ringa dem varenda gång jag undrar någonting.) Den här tygblöjan är stickad i tjockt Eskimo-garn och 7-stickor, och nu är jag inne på nummer två som jag stickar i Ullrikka på 4-stickor, så det inte ska vara så bylsigt att ha på sig på dagen.

Jag och min pappa har gett oss på att storstäda hans företags kontor, ett stort projekt vill jag lova, men då kan jag passa på att göra filtningen i kvicktvätt-programmet på hans supertvättmaskin. Kampen mor dammet kommer vara svår, eftersom jag misstänker att det legat där så länge att det hunnit med en hel evolution och nu organiserat sig till en armé av mordiska jättedammråttor, kampen kommer vara svår och eventuellt kommer vi att lida stora förluster, men byxblöjan kommer i alla fall bli klart! Wish me luck people!

[Såg nu att bilden inte fungerar, men den kommer, I promise.]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar