måndag 29 oktober 2012

små morotsvantar är bra att ha

Igår insåg vi att det blev kallt snabbare än vi trodde, ytterkläder till Jael hamnade högst på priolistan. Overall och sockar har hon redan, men varma vantar och mössa saknades. Först tänkte jag fuska mig bort genom att köpa ett par på Maxi, men eftersom de bara hade syntettyger och inget ekologiskt fick jag helt enkelt åka hem och sticka dem själv. Så, igår tillverkade jag ett superenkelt mönster på Morotsvantar!

Morotsvantar 0-1 år
Jag använder Järbo Fuga (50% ull 50% akryl) i äppelgrönt och korall, och jumpersticka nr. 3.5. Börja med att lägga upp 24 maskor av det orangea garnet. Sticka 26 varv med räta maskor. Byt till grönt garn. Sticka ett varv räta maskor. Gör sedan 8 varv resårstickning och maska av. Börja med att sy ihop på längden, så du får en tub. När "tuben" är klar, syr man ihop toppen. Sy i "kors" eller en "stjärna", maskorna ska sys ihop med maskan på motsatt sida. Detta är lite pilligt, och vill man kan man fuska och bara göra så på några maskor och sedan sy ihop resterande lite som man själv vill, men det blir finare om man gör ordentligt. Plus att det blir någon form av terapi, om man som jag har svårt att sitta still. Gör en fläta av tre 60 cm långa garntrådar, och fäst på lämpligt vis i sömmen på varje vante. Klart! (Tanken är att jag ska fodra dem med fleece också, men det tar vi när det blir ännu kallare. Ungen får ju inte svettas ihjäl.)  

Den matchande mössan är på gång, men katten vad lång tid det tar! Men, jag är på gång i alla fall. Mönster på den kommer när den är klar. Tills dess kan jag glädja med en uppdatering om den där ylleblöjan jag stickade häromdagen! I natt har Jael haft den som nattytterblöja, och inte en droppe fukt har hamnat utanför! Den håller till och med bättre än engångsblöjorna vi hade innan vi gick över till tyg. Den är lite svår att få på och av (förmodligen eftersom den egentligen inte skulle tovas i tvättmaskin, utan tova sig själv efter hand, men det orkade jag inte vänta på...) men den håller tätt, är varm och mjuk och Jael blir alldeles fasligt fin i den. Hipp hurra! Här ska stickas fler blöjor!

Håller dessutom på för fullt med min outfit och menyn till höstmaskeraden vi ska hålla i imorron, och HJÄLPES vad bra det kommer bli! Ni får hålla er ett par dagar till innan ni får ta del av den, det måste ju bli en överraskning för gästerna, men sedan kommer beskrivningar på precis alltihop! Stay tuned!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar