torsdag 1 mars 2012

en kväll som denna

Nu ska ni få se på andra bullar, nämligen mellisbullar! Eller mellis-muffins, men det blev inte lika roligt. Och ja, jag är väldans trött, inte ens jag hade brustit ut i det fem-minuters-långa skratt jag gjorde alldeles nyss över något så banalt. Ungefär som igår, när jag alldeles i rätt sekund hojtade att effekterna av giftet i Mose brinnande buske (ja, det är en växt på alldeles riktigt) var halsbränna. Väldigt roligt just då, även om det bara var jag som tyckte det. Hur som helst. Jag har riktigt längtat efter att skriva de sista timmarna, så jag ber om ursäkt om det blir långt och virrigt och totalt osammanhängande, men då får det vara så! Först, det utlovande muffinsreceptet. Eftersom jag hittade på lite allt eftersom kan jag inte garantera att det här är de exakta måtten, men du får väl prova dig fram lite, en sån där man-tager-vad-man-haver-bakning. Jag använde i alla fall...

1 ägg
1 skivad banan
0,5 dl klippta torkade aprikoser
0,5 dl torkade tranbär
2 msk riven kokos
1 msk limejuice
1 msk fruktsocker
1 msk flytande honung
2,5 dl rågsikt
1 msk bakpulver
50 gram smält smör
2 dl vatten

Så, blanda ihop hela baletten till en lagom gosig smet, och klicka ut i muffinsformar. (Smeten räckte ca 25 st, men insåg att nästa gång kanske jag bara gör typ 15 och gör dem lite större istället.) Sen skjutsar du in plåten i 225° i en sådär 15 minuter, och vips, ett toppenmellanmål är fött! Lägger man dem dessutom i en fin burk istället för i typ plastpåsar, då blir det riktigt skoj att äta mellis!

Har hunnit med en hel massa saker idag, varav en (naturligtvis) att läsa diverse bloggar, och dessutom ge mig ut på jakt efter några nya. Då slog det mig, att det var riktigt längesen jag kastade ur mig lästips! (Hjälpes, det blir ett riktigt diy-inlägg det här. Men, ibland får man tipsa till höger och vänster.) Så, här kommer en hel hög med fina bloggar jag just nu gottar ner mig i så fort jag får chansen! Det här med att sätta in saker och människor i fack har aldrig varit min grej, (en egenskap jag egentligen är ganska stolt över) men jag gör ändå ett försök, så ta kategorierna med en nypa salt...

Först ut har vi pyssel&inredning, denna sköna konst! Lite HildasHem, VitaHemligheter eller InspireraMera är aldrig fel, eller så kan man kika in pysslandet på Craft&Creativity, eller varför inte sköna second-hand-fynd på ÅterfunnenByESH? Tröttnar man på att kika på sånt kan man ju kila över till livsstils-sidorna, där vi hittar sockersöta Sandra som njuter av att andas New York-luften, FruFlatebö som snurrar runt med eget företag, familj och Jesus, och naturligtvis fantastiska UnderbaraClara, i all sin norrländska charm. Är det aningen för sockersött för dig, och du känner att du behöver något mer tankeväckande och allvarsamt? Lugn, bara lugn, jag läser faktiskt en hel del seriöst också, just nu framför allt SofiaÅkerman, som förutom att ha skrivit flera fantastiska böcker om ätstörningar och självskadebeteenden, (som för övrigt gjort så mycket för mig) är en flitig krönikör och tecknare, och OweWikström, prästen som ligger bakom titlar som Långsamhetens Lov, Ikonen I Fickan och Att Älska Livet Mer Än Dess Mening. Jag måste säga att det känns lite skrämmande att säga att det här bara är en liten del av alla de bloggar jag läser, men jag kan i alla fall trösta mig med att detta är hela favoritlistan, där inte ett endaste inlägg missas. Resterande är ju vänners vardag, eller sånadära man läser lite nu och då när man har lust. Jag lägger uppenbarligen alldeles för mycket tid på bloggläsning, men hujedanemig vad mysigt det är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar