måndag 8 augusti 2011

en dag som denna

Med Doktor Zjivago rullande i bakgrunden har jag gett mig på ännu ett nytt projekt i mitt nya, gröna kök, nämligen att göra egen yoghurtglass. Finfint om jag får säga det själv, och naturligtvis får jag det eftersom det är jag som huserar över lösenordet på den här lilla röriga tankebanken. Hur som helst, om du känner att du inte har någonting att göra denna fantastiska, blåsiga sommarmåndag, så prova det! Igår åt vi med persikosmak, idag blir det jordgubb, och vem vet vad det blir nästa gång..?

3 delar yoghurt med hög fetthalt (Turkisk i mitt fall, of course)
1 del kräm (jag använder min hemmagjorda, men det går nog minst lika bra med köpt)
1/2 del florsocker
& vaniljsocker efter tycke och smak
Rör i ihop i en plastburk eller nåt annat smart, och ställ in i frysen. Rör om ungefär varje halvtimme tills det är tillräckligt fruset. Sen, som pricken över i, mosa över ett digistivekex eller tre, och vips så var det klart! Gaaaalet gott!


Vättern glittrar utanför fönstret, kall efter de senaste dagarnas regnande, men ändå så vacker och inbjudande, och jag slås än en gång av tanken att jag har flyttat till semester. Med katten i knäet, världens bästa man bredvid mig i soffan och jordgubbsglassen nästan färdig tänker jag,
"lilla lyckliga flicka, det är allt bra fantastiskt när verkligheten är ljuvligare än alla dina vackraste drömmar".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar