tisdag 17 februari 2015

jordskott & dyke hard, och lite annat

Morgonpasset i P3 gästades av Baker Karim från Svenka filminstitutet imorse, och plötsligt blev det lite peppigt att gå upp och göra något vettigt av dagen (Missade du intervjun så kan du ladda ner den som podd här, tillsammans med en hel hög andra spännande intervjuer om ditt och datt).

Älskar att det händer så mycket bra i svensk film just nu. Premiären av Jordskott igår lämnade mig mindblown och med abstinens efter mer, jag är (lite oväntat) stört peppad på Cirkeln, som har premiär imorgon om jag inte är alldeles förvirrad - och i mars kommer Dyke Hard. Jag älskar verkligen inte vintern, och helst hade träden börjat få knoppas i min trädgård nu, men ska det tvunget fortsätta snöa kan jag ju iallafall se på feta produktioner. Och skulle jag tröttna på det har jag nu också samlat på mig en begagnad hög av 50 shades-serien - som jag inte egentligen är ett dugg intresserad av att läsa, men kritiken serien har fått i vilken den påstås vara en skildring av en klassisk manipulativ kvinnovåldsrelation snarare än sexuell frigörelse för kvinnor i litteraturen har gjort mig oerhört intruiged, och efter att ha läst recensioner från båda sidor, både kring filmen och boken beslutade jag att det var hög tid att läsa dem och bilda en egen uppfattning. Stay tuned, det kommer alldeles säkert skrivas ett långt inlägg om serien, med länkar till alla möjliga och omöjliga recensioner.

Ibland påstår min man att det sprutar nördighet ur öronen på mig. Jag förstår verkligen inte vad han får det ifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar