lördag 24 januari 2015

lyxig varm choklad

Ni vet de där chokladpinnarna jag roade mig med att göra häromdagen? Amazing! Receptet kom från den eminenta pysselbloggen Skapligt Enkelt, där man dessutom kan hitta en massa annat skoj. Vill man bara ha receptet kan man kika här.

Lyxig varm choklad
250 g mörk choklad
3/4 dl vispgrädde
1 tsk ljus sirap
3 msk kokosfett
Kakao för den där sista touchen, vilket jag naturligtvis inte hade hemma.

Värm grädde, kokosfett och sirap i kastrull, till strax under kokpunkten. Ta bort från värmen och bryt i chokladen. Rör om tills allt har smält och chokladen blivit slät (ja, du ko
mmer lockas att låta de sista klumparna vara kvar - men tro mig, det är värt det!). Lägg chokladsmeten i formar, jag använde silikonformar med lite matolja i botten - fungerade utmärkt, och stick i en halv grillpinne i varje form. (Tipset från Skapligt enkelt var att vänta tills de stelnat något för att pinnarna skulle stanna kvar; jag skriver under på det tipset!) När de stelnat någon timme i kylskåpet kan man om man har ett välfyllt skafferi pudra dem med kakao, men i avsaknad av kakao slog jag bara in dem i bitar från en sönderklippt fryspåse (eftersom också cellofanet var slut, naturligtvis.) och det gick alldeles utmärkt!

Så, det absolut bästa med den här chokladen var att den var minst lika god som smet, som färdig choklad. I sojadryck ville den inte blanda ut sig ordentligt, så jag får prova igen när vi har handlat mjölk - men chokladen är helt perfekt att äta som den är! Mastig och krämig, nästan lite åt chokladtryffel-hållet. På det stora hela, en succé!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar