onsdag 30 april 2014

att börja komma på fötter igen

Föreningen SHEDO har varit en viktig del i mitt liv sedan jag gick i gymnasiet. I deras blogg kunde jag läsa om berättelser som min, men med lyckliga slut - jag kunde se att det fanns andra som mig, inte bara i statistiken utan med ansikten, namn och berättelser.

"Den ideella föreningen SHEDO är en religiöst och partipolitiskt obunden förening vars syfte är att sprida kunskap om ätstörningar och självskadebeteenden, ge stöd åt drabbade och anhöriga samt att arbeta för en bättre vård för dessa patientgrupper. Förenklat kan man säga att föreningens verksamhet har tre grenar; stöd, kunskap och opinionsbildande arbete." (http://shedo.se/omshedo/om-foreningen/)

Jag kan inte beskriva hur glad jag är över att jag har blivit lokalrepresentant för samma förening som bar mig genom allt det vidriga. Visst fanns det andra delar som var nödvändiga för att jag skulle vända på mitt liv, men alla de där delarna är ett pussel som inte hade blivit helt utan varandra.

"SHEDOs stödverksamhet drivs ur ett salutogent perspektiv, vilket innebär att vi fokuserar på framsteg före bakslag, lösningar framför problem och på hälsa framför sjukdom. Utan att förneka problematiken fokuserar vi på de känslor och tankar som finns bakom beteendet samt hur detta kan förändras. Inriktningen har sin grund i att SHEDOs stödverksamhet i första hand drivs på ett medmänskligt snarare än professionellt okan, men också i vår fasta tro att alla människor har inre resurser, styrkor och friskfaktorer som inte får glömmas bort." (http://shedo.se/omshedo/om-foreningen/)

Jag har länge bett Gud om ett sätt att vända allt mitt onda till något gott, att vrida mitt mörker till ljus för någon annan - och äntligen börjar jag tydligt se svaren. Jag trodde det var genom pastorstjänsten, men jag hade fel - i alla fall för nu, istället låter Jesus mig konkret jobba med de frågor jag brinner för allra mest. Jag hoppas och tror att utöver att vara en aktiv del av SHEDO kommer jag att börja läsa till hälsocoach till hösten, och jag har svårt att komma på hur jag skulle spendera min tid bättre.

Jag har varit trasig länge, förmodligen kommer jag alltid att känna mig lite trasig - men jag har fått chansen att hjälpa andra att bli lite mindre trasiga, och det är det bästa som kunde hända mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar