tisdag 25 september 2012

om att vara modig

Jag läste någonting imorse, som fick mig att klura över det där om att vara modig. Igen. Jag tänker ofta på mod, och hur gärna jag vill vara modig. Modig, klok och snäll - det finaste som finns. Jag önskar att Jael, som övar sig i att härma mig i allt, ska öva sig till att bli modig, klok och snäll. Att hon ska bli den där klippan, som står fast oavsett vilka stormar som blåser. Jag önskar att jag också skulle vara den där klippan.


En tidigare kollega sa en gång till mig när vi pratade om modighet, att "det är ju ingen konst att vara modig, om man inte är rädd." Det var så fint, jag vet inte om hen visste det själv, men just detta är en av de finaste och bästa citat jag vet, av den lika fina och bra Tove Jansson.

Så nu sitter jag här och filurar, på vad som är modigt i mitt liv. Alla gör stora modigheter, men man kanske måste tänka efter vilka saker det är någon gång ibland, så man inte tappar bort sig i allt det rädda.

Det modigaste jag någonsin gjort, det var att gifta mig med den jag är kär i. Min vän Agnes och jag pratade häromdagen om den där rädslan, som kommer med kärleken på köpet. Rädslan att bli lämnad, att någonting ska hända, att man ska sluta känna - eller ännu värre; att den man är kär i ska sluta känna. Jag skojade och sa att bästa boten är att gifta sig med sin kärlek, så hen inte kan smita lika lätt, men blev snabbt allvarlig igen och sa att det inte botar någonting; vissa dagar gör det mig nästan ännu räddare. Ändå står vi här. Nygifta. Småbarnsföräldrar. Letar hus. Pratar om hur spännande det kommer bli att bli mormor och morfar. Fantiserar om vad vi ska göra om fem år. Tio år. Femtio år. Och det är det modigaste jag någonsin gjort.

& jag undrar, vilken är din bästa modighet?

Förresten, den fina texten som fick mig att sitta ner och filura är skriven av klok-snäll-modiga Fanny, och just det inlägget hittar man här.

2 kommentarer:

  1. Tack snälla du för din kommentar!!
    Skönt att någon förstår, det är inte alla som gör. Eller kan sätta sig in i min situation!
    Nja tror och tror. Jag tror på att folk får ha sin tro och tro vad dom vill så länge det gör dom lyckliga. En del tror på spöken, tomten och troll och är glada för det :) Tack igen!! Och ja, det är en liten tröst. Om det blir bättre så ska jag tacka dig ännu mer =) hehe

    Vilken söt liten flicka du har och riktigt vackert namn förresten!

    Min största modighet jag kom att tänka på är att jag gått från 4 års sjukskrivenhet till att börja jobba direkt fast alla rådde mig att arbetsträna och sånt. Dock inte heltid men jag började med runt 75 procent tror jag.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så sant, så sant. Det modigaste jag gjort? Det finns mycket tror jag, eller jag gillar att tänka mig som modig, peppa mig själv lite liksom. Jag var modig när jag flyttade till andra sidan atlanten, jag var modig med kärleken, och vänskapen med dig! Jag var modig när jag hoppade häck idag, fast att jag trodde att jag skulle springa rätt in i hindret, sprang jag och skrek samtidigt, och vips så var jag över!

    SvaraRadera