tisdag 25 september 2012

det är enkelt att göra en GodSak.

Secondhandshopping ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Framför allt i de där butikerna där man vet att i alla fall delar av ens pengar går till något bra. Varuproduktionen minskar, och därmed kemikalieutsläpp, övergrepp och exploaterande av andra människor o.s.v. (om än bara med en produkt, men en är mer än noll) jag sparar pengar, får hem något långt mer unikt än om jag köpt det på Lindex eller Ikea, och en del av pengarna går faktiskt tillbaka för att hjälpa den som behöver det mer än mig. Fasligt fint tycker jag.

Men, det är ju inte alltid man vill springa i affärer, allra helst eftersom om man är ute och letar efter något speciellt, då kan man få leta länge om man har lite otur. Därför är det fantastiskt att det finns online-varianter av secondhand. Tradera och Blocket antar jag att jag inte behöver prata om, de får så mycket uppmärksamhet ändå, men det finns några alternativ jag just nu använder en hel massa som jag vill göra dig lite uppmärksam på. På Facebook finns en uppsjö av bytessidor. De jag just nu är aktiv i är Köpes/Säljes i Trestad, Önskas/Bytes/Skänkes i Trestad och Hobbyverksamheter i Trestad. Kanske är just dessa något för dig, eller så behöver man bara ge sig på att söka i några minuter, så finns det en hel hög till, i andra områden och med andra fokus. Det fina är att det inte finns några avgifter, och om man väljer en grupp i sitt geografiska närområde behöver inte frakten bli så lång och kostsam. Helt toppen!


Något som jag alldeles nyss fått nys om, är den fina GodSak.se, som fungerar på samma sätt som diverse köp-och-sälj-sajter, men istället för att pengarna går till säljaren går de till någon vettig organisation eller något fint projekt. I varje annons står det hur mycket pengar som kommer gå till vilket projekt, och det finns länkar till alla projekt för att kunna läsa mer om dem. Fint! 

Sådanahär fina saker måste spridas, och det är inte något vidare svårt att hjälpa till! Du kan antingen gilla och/eller dela deras sida på Facebook, eller om du också skriver på en sånhär trevlig sida, dedikera ett inlägg till dem vettja! Det är inte svårt, och tar inte många minuter, men kan man göra skillnad så behöver man göra det, så enkelt är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar