torsdag 23 augusti 2012

det finns saker som aldrig kan sägas för många gånger.

Satt och läste en smula bloggar efter morgonens styrkepass, och i sedvanlig ordning kikade jag in hos Fredrik Backman, för att få en smula humor kastad över mig sådär på morgonkvisten. Backman levererar precis som vanligt, men påminde mig också om att jag inte uppmärksammat Läkare Utan Gränsers senaste insamlingskampanj. Man kan skylla det på den senaste tidens bristande uppmärksamhet mot bloggande i allmänhet, men egentligen handlar det snarare om att jag sett annonserna, skickat mina bidrag, men tänkt att "jag kan ju inte sprida allt, något måste ju folk se på egen hand". Det är inte det att jag tvivlar på er förmåga, kära vänner, utan det är snarare så att jag insåg att jag inte tar mitt ansvar. Tack för påminnelsen Fredrik! Så, här kommer det. (Följande är direkta utdrag från LUGs hemsida.)


Genom att skänka till vår akutfond stödjer du vårt livsviktiga arbete i katastrof- och krisområden. Idag går ditt bidrag i första hand till våra projekt i Sydsudan, i andra hand till andra akuta humanitära kriser. Läs mer om detta här.

Flyktingkris i Sydsudan
Situationen i nordöstra Sydsudan är mycket svår. I de flyktingläger där vi arbetar är bristen på vatten och mat akut.Över 170 000 människor har flytt över gränsen från Sudan den senaste tiden på grund av konflikter.
Här kan du se ett klipp med Erna, en av våra läkare, på plats är i Jamam. För mer information om flyktingkrisen, klicka här.
   
Läget är akut och vi behöver din hjälp. Skänk en gåva till vår akutfond idag så kan vi tillsammans rädda fler liv!
 Varmt tack för ditt stöd!
  
Skänk online genom att klicka här (privatpersoner) eller här (företag).
  
Sms:a SYDSUDAN till 72970 (100 krAsterisk som markerar förklaring)
  Sms:a SYDSUDAN 200 till 72970 (200 kr)
 Sätt in ett bidrag på PG 900603-2 eller BG 900-6032. Märk  talongen "Akutinsatser". 

Asterisk som markerar förklaring
(Av en gåva om 100 kr tillfaller 91,25 kr Läkare Utan Gränser. Resterande summa är avgifter där 6,25 kr går till mobiloperatörerna (inkl smskostnad) och 2,50 kr går till teknikleverantörerna. Sms tjänsten levereras av Multimobil.se. Vid eventuella frågor kring SMS-gåvor, vänligen kontaka dem här.)
[Tillägg: Förutom detta kan man bli månadsgivare via SMS, skicka MÅNAD till 72070 för att skänka 30 kr i månaden. För att avslut skickar du MÅNAD STOP.]

Med min tre-och-en-halv-månaders gamla dotter i knäet är det inte svårt att skänka pengar en och flera gånger. Jag behöver bara blunda så kan jag se framför mig hur hon kunde varit född i vilket krisområde i världen som helst, utan mat, utan vatten, med sjukdomar upp över öronen, och hur jag; hennes mamma som älskar henne över allt annat i världen inte kunde göra någonting för att hjälpa henne. Det räcker med en sekund för att mitt hjärta ska gå sönder, och även om jag kan ta mig ur min fantasi så kan inte de som verkligen är på plats det. Det är inte en otrevlig fantasi eller mardröm, det är på riktigt. På riktigt riktigt. Om inte det är anledning nog för dig att dela med dig av ditt överflöd, då vet jag inte vad som är. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar