söndag 15 juli 2012

det är inte shopping, det är terapi..!

Fröken har lagt sig för kvällen, Richard sitter med sitt rollspelsgäng i vardagsrummet och jag gör allt för att hålla mig vaken en liten stund till. Idag var en bra dag för att hälsa på i Alingetexas, kramas och fika med sin fina vän Agnes och gå i affärer där man kan göra åt presentkort och sånt. Så, införskaffat blev en postlåda till hallen, en fin toalett-skylt, en röd och tjusig spargris, sängkläder och handduk till fröken, en yogabok och nya vristvikter på 2,5 kg*2 till frun i huset. Dessutom hittades utförsäljningshyllan på Maxi och den likvärdiga på Coop, och där blev det en hög med dunderbilliga pysselgrejer, och en (ful, men användbar) kaffetermos. Som att inte detta vore nog kom jag hem och såg att jag fått fina erbjudanden från Lagerhaus, vilket resulterade i en fasligt billig C3 muffinmaker, naturligtvis en rosa sådan.

Det är så svårt att veta om jag verkligen vill shoppa som jag gjort idag, eller om det bara är en illa vald ångesthantering. Idag tror jag att det var för att jag verkligen ville, och inte bara för att jag inte kan hantera det ledsna, men det är så svårt att känna skillnad. Man kan tycka att jag nu, efter så lång tid i diverse behandlingar, borde känna mig själv så väl, men nej, det har jag fortfarande inte lärt mig. Ibland, men inte alltid. Men jag övar och övar, och jag tänker att jag kan inte sluta vara tjejig bara för att det är svårt att hitta balansen. Jag menar - jag tycker om shopping, i humana mängder, sådär någon gång väldigt sällan när man vet att man har råd. Någon jag pratade med tyckte att jag inte behövde oroa mig, att det inte spelar någon roll vilken anledningen till handlandet är, så länge jag bara handlar saker jag behöver och har råd med, men jag håller inte riktigt med. Orsaken spelar så fasligt stor roll, eftersom det kan ta sig uttryck på så himla många olika sätt, och de flesta är faktiskt värre än överdriven shopping. Men, jag övar och övar - Jael ska inte behöva ha en mamma som är sjuk i huvudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar