söndag 8 mars 2015

åttonde mars

feminism (franska féminisme, av latin feʹmina ’kvinna’),social rörelse för jämställdhet mellan kvinnor och män.Feminism var ursprungligen ett nedsättande ord; feminist var en person som inte anpassat sitt beteende till de förhärskande könskonventionerna (jämför feminisering).Ordet lanserades som benämning på kvinnosakskamp vid den internationella kvinnokonferensen i Paris 1892. Det avsåg då framför allt lika rättigheter, inte minst i ekonomiskt hänseende. [Nationalencyklopedin, feminism, http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/feminism, hämtad 2015-03-08]

http://www.tjejjouren.se/tjejguiden/feminism


Den feministiska kampen pågår varje dag, varje timme, 365 dagar om året - men just idag uppmärksammas den på alla möjliga fina sätt. Barnvagnsmarscher har ringlat fram genom nästan 50 städer, Röda korset har öppnat sin försäljning av nöd-kit för kvinnor i Syrien, Crossing borders och RFSL har startat sin kampanj SkitIKön och jag har precis köpt hem pay-what-you-like-boken The Social Justice Advocate's Handbook: A Guide To Gender. Starka jämställdshetskämpar står på barrikaderna över hela landet och världen, och det gör mig så glad och stolt över att vara en del av den här rörelsen. De sista dagarna har min närvaro på internet legat på is, till stor del på grund av kränk och dålig attityd som har kretsat kring mina sociala medier, just på grund av de här frågorna.

Vadå frågorna förresten - alla människors lika värde och rättigheter är inte en fråga, det är en självklarhet.

Hot och hat mot alla som inte är en vit cis-man med fullständigt fungerande funktionsuppsättning. Kulturella, sociala och politiska orättvisor. Våldtäktskultur och en sexuell lagstiftning som bedöms ur förövarens perspektiv. Min dotter ska få leva ut vilken könsroll hon vill, min man ska inte behöva tvingas in i omöjliga mansideal och jag måste få leva ut min fulla potential utan att behöva kompensera för att jag inte har någon snopp. Hur behovet av feminism kan ifrågasättas kommer jag aldrig förstå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar