fredag 21 december 2012

Jag sprider kärlek, vad väljer du?

Jag skulle kunna be om ursäkt för att jag inte pratat med er på länge vänner, men så är det när man har småbarn som inte vill sova på nätterna och så där - så det tänker jag inte göra. Jag skulle kunna tala om för er att de senaste veckornas olika debatter gör mig så arg att jag inte ens orkar gå in på dem för det får mig bara att gråta - men det är inte ens det jag vill tala om för er idag. Nej, utan det jag vill dela med er idag är min ilska gentemot sociala medier.

Nej, jag är inte emot sociala medier, jag älskar dem. De är en fantastisk mötesplats som saknar motstycke. Det är en plats för kärlek blandat med jobb blandat med lek och allt annat som ingår i vardagen. Det jag är arg på är att de så tydligt visar mig vilka idioter många av mina vänner och bekanta är. Det florerar så mycket hat, så många kränk. Man är kvinnoförnedrande, HTBQ-motståndare, rasistiska och nedsättande. Någon sa till mig att det är mest internettroll som hatar, de är egentligen inte så många men de syns hela tiden. Men nu pratar jag inte om trollen, jag pratar om dem jag ser som mina vänner. Någon annan sa att man skriver och lägger upp så mycket på internet utan att tänka, och om vi hade pratat face to face hade det nog inte varit lika allvarligt, men om det stämmer är jag ju vän med människor som inte bryr sig om att tänka innan de handlar, på andra människors bekostnad.

Här måste jag göra ett ställningstagande. Klarar jag av att vara vän med någon som trycker ned andra människor? Jag vill så gärna se förbi, vill kunna ignorera alla dumma uttalanden och ställningstaganden, men jag kan inte det. Jag ser det som mitt ansvar och eget ställningstagande att inte acceptera att andra människor trycks ned, för det gör mig till den där tysta mobbaren som egentligen vill stoppa alltihop och krama den stackaren som står i mitten och blir slagen, men inte vågar. Jag vägrar vara den tysta mobbaren. 

Jag övar mig varje dag på att älska. Jesus sa åt mig att älska både mina syskon och mina fiender, och jag jobbar på som den värsta. Somliga är väldigt svåra, men jag jobbar extra hårt på dem. Jag har bestämt mig för att respektera mina vänner med tvivelaktiga åsiker, och jag älskar dem så att det sprutar ur öronen på mig, men jag vägrar ta del i hatet.

Jag vet att jag inte har någon vidare stor läsarkrets, men jag vill ändå ge mig på att försöka någonting. Du som läser detta, vem du än är och var du än är, vill du inte heller vara den tysta mobbaren så vill jag utmana dig till någonting medmänskligt, såhär i juletid. Jag slår vad om att du är del i minst ett socialt medie. Gå ut dit, och gör skillnad. En enda rad eller bild, det räcker. Vet du inte vad du ska skriva, så posta då bara detta; Jag vägrar vara tyst eller Jag sprider kärlek, vad väljer du?. Är du på ett medie som stödjer harshtags så tagga #jagmobbarinte, så vi kan hitta varandra när vi behöver lite stöd. Det är klyschigt att säga att vi kan göra skillnad, men om en endaste människa läser eller ser att du väljer att stödja den utsatta, så har du gjort något stort och modigt. Kan vi få en person att tänka till innan hen trycker ned någon annan, då är det värt hur mycket som helst. Jag hoppas du följer med mig, och väljer att ge dig själv och din omgivning en riktigt vacker julklapp, som fortsätter långt efter att julsångerna har tonat ut och julgranen slutat barra. Jag sprider kärlek, vad väljer du?

1 kommentar:

  1. Jag är så glad över att någon tänker likadant som jag. Jag tänker delta! Vi synes i det socialamedierna, genom #jagmobbarinte.
    Jättebra att du drar igång detta. All kärlek till dig och din familj.
    Evelina

    SvaraRadera