torsdag 22 november 2012

jultanke #1: de där klapparna

Häromdagen satt jag tillsammans med min syster, och försökte efter bästa förmåga att hjälpa henne med julklappsinhandlingen. Allt beställdes på internet, det mesta till och med från samma butik, en sån där som har det allra mesta. Såna där saker som är bra och ha, som man nog hade köpte själv om man inte fick dem i paket, men inget speciellt sådär.

Jag har väldigt svårt för julklappar. Å ena sidan tycker jag om att pyssla något fint, slå in det snyggt och sedan se hur glad vännen som öppnar blir. Allra helst om det är en vän jag inte känner än. Men, allt som oftast är det väl inte hemmapysslade, fint inslagna paket vi ger varandra den där dagen, utan snarare det som storföretagen har i sina skyltfönster, i deras förvikta paketlådor. Samtidigt som vi kan läsa i januaris tidningar om vilken som blev årets julklapp, med det på nästa uppslag står att de små privatlånen skjutit i höjden under november och december igen, på något alldeles mystiskt vis. För något samband, det kan ju naturligtvis inte finnas.

Som det ser ut just nu kommer inte min dotter att få några julklappar i år. Jag har mina funderingar på om det plötsligt ska ligga en alldeles nytt mjukdjurskompis bredvid henne i sängen när hon vaknar den där morgonen, men vi får se hur det blir. Någon jag pratade med blev alldeles upprörd när hon fick höra detta, och tyckte att bara för att jag inte vill stå bakom den kommersiella julen kan jag inte vägra mitt barn att uppleva den magiska tid som julen är! (läs en gång till, med väldigt vuxen och barsk röst så förstår du precis hur det lät. Jag väntar här så länge.) Ett stort "hjälpes" var det enda jag kunde tänka precis då. Förvägra mitt barn julen. Ungen är inte ens ett år, hon kommer inte ihåg vad vi provsmakade till lunch för två timmar sedan, och det är ytterst otroligt att hon får bestående men av att inte fått tugga på julklappspapper. Och när hon blir lite äldre, så finns det faktiskt mellanting mellan att förvägra henne julens magi och att köpa julklappar i högar för pengar jag inte har. Tro det eller ej.

Om man nu tvunget vill köpa de där klapparna, så finns det ju faktiskt bättre alternativ än det som skyltas med på gågatan. Rädda Barnen till exempel har en toppenfin webshop, med alla möjliga fina saker man kan ge bort till någon man tycker eller inte tycker om, eller sig själv för den delen, där en del av pengarna går till Rädda Barnens olika projekt. Unicef har en också en superbra webbutik som fungerar på samma sätt, och letar man lite kan man säker hitta fler såna där fina butiker (till exempel skänker IKEA pengar både till Rädda Barnen och Unicef om man köper mjukdjur eller barnböcker hos dem just nu, det kan man läsa om här). Hittills på min lista över saker jag skulle vilja ge till någon har jag hittat ett bättre-värld-pussel från Gro Leksaker, hjältearmbanden sjukt snygg t-shirt, ett smart utflyktkit, FirstAidKit-tischor, en supersöt body och listan blir bara längre hela tiden - så för dig som faktiskt köper julklappar borde det inte vara något problem! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar