fredag 12 oktober 2012

om att aktivera sig #2: att upptäcka sin egen stad

Jag skrev för ett litet tag om Geocatching, som är ett utmärkt sätt att lära känna nya platser och hitta pärlor i sin egen stad man inte visste fanns! Häromdagen var jag och Jael ute på en runda, inte egentligen för att leta efter catcher, utan för att utforska några av de pärlor vi hittade en kväll när det ösregnade ute, i lite finare väder och dagsljus. Flera timmars motion fick vi, vi hittade tokvackra platser vi åkt förbi tusen gånger men aldrig märkt, fick frisk luft och en hel hög med fina foton att framkalla och pyssla något fint av. Vi passade också på att samla ihop naturens bästa pysselmaterial, fina löv, ekollon, kastanjer och annat skoj, så nu blir det till att pyssla ett fint hösthjärta att sätta upp på ytterdörren (beskrivning kommer om några dagar.)! Dessutom var vi förra helgen ute och catchade i en annan del av min ny-gamla stad, och det blev en hel del foton då med. Så jag tänker, varför inte göra ett mysigt höstkollage att titta på under gråa, trista vintermorgnar när man helst inte ville stiga upp..?

Så, på med promenadskorna (ja, jag har ett par riktiga promenadskor. Typ världens bästa investering.), packa ner lite matsäck, kanske en kamera och i med en extra filt i barnvagnen, och ut och hitta de där fina platserna i din egen stad som du aldrig tänkt på! 

Man kan till exempel plocka några löv.
Finvenn. Och den ska man va' gift med..!
Jael hittade ett nytt favoritträd.


Vi lekte att vi var en muminfamilj.

Man blir trött av all frisk luft, i alla fall om man är liten.
Slut på uteleken!
"Det är här de gör elen, det säger min pappa.
Och han vet, för han sätter in den i husen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar