torsdag 4 oktober 2012

hipp hurra på er födelseda'!

Jael gillar också flatebo.se, t.ex
kommer hennes finaste dregglis därifrån.
Lite nu och då blir det ju reklampaus här, och nu blev det en igen. Men, inte vilken reklampaus som helst, för mitt bästa favoritföretag fyller sju år, och då är det kalas! Har saxat lite rakt av från deras "om oss"-flik, för det finns nog ingen som kan skriva så bra och fint om flatebo.se än just Josephine Flatebö.

[...]Så vi tänkte om och började köpa in kläder att trycka på. En t-shirt i taget. Jag skar ut trycken för hand i overhead-folie och tryckte med textilfärg i en screenram och fixerade med strykjärn. Inte helt proffsigt på den tiden, alltså. För att folk skulle se hur t-shirten såg ut fick vi själva kliva i den, dra in magen och försöka se snygga ut, fota in och lägga ut på flatebo.se. En t-shirt i taget. Jag minns när jag en gång hade köpt in fyra t-shirtar, tryckt och lagt ut på flatebo.se. "Åh, Gud, nu får du hjälpa mig med den här storsatsningen", tänkte jag. Och på nåt sätt spred det sig. Fort. Min storebror Henrik komponerade ihop en webbutik och vi fyllde den med t-shirts. En t-shirt i taget. Och så pins, förstås. Dessa beställde vi färdiga från olika leverantörer på den tiden. 

[...]

Nu  jobbar vi lite annorlunda än vad vi gjorde i starten. Nu tillverkas exempelvis mycket av kläderna speciellt för oss, de sys upp i Estland med det där snygga, karaktäristiska sydda korset i nacken på tyger vi först tillverkat där. Vi syr upp i få exemplar med schyssta villkor hela vägen. Knapparna gör vi inte längre själva, kläderna trycks på tryckerier och ofta sitter jag mest som en sambandscentral och mailar med hela världen för att få hem finfina grejer till flatebo.se, vissa designade och tillverkade, andra bara inköpta.

Jag har bara träffat denna fru en endaste gång, men det var sannerligen en fin gång. Mitt första år på Frizon-festivalen, och vi (läs jag, Julia och Rebecka) köpte på oss ett gäng magneter och pins, och t-shirtar att göra om till våra alldeles egna. Så himla fint. Men, finast av allt var hon den där tjejen som stod och pratade och skrattade med oss, visade oss sina olika grejer och var sådär fantastiskt... Glad. Snäll. Som jag tänker mig salig på nåt vis. Så himla fint. Och då måste man ju gratta extra mycket när det är födelsedag, eller hur?

Har du inte tryckt dig vidare till webbutiken än? Du var då fasligt långsam. Om du snabbar dig så kan du få födelsedags-rabatt, för det är alldeles fraktfritt under kalaset (fram till den 7e okt). Alldeles särskilt borde du titta på barn/babykläderna och heminredningen tycker jag, man blir alldeles pillrig i hela kroppen och vill ha alltihop. Jael fick både dregglis och body därifrån när hon barnvälsignades, och eftersom hon växt ur bodyn för ett bra tag sedan passade vi på att köpa en ny, större häromdagen, och festade loss med lite smyckesdelar och ett anteckningsblock till Richards skriva-bok-projekt. Du förstår vad mycket fint och bra det finns?! Så, skynda dig diiiiit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar