måndag 15 oktober 2012

citron&äppel-saft-recept var det här..!

Eftersom vi körde lite på känsla får ni ta mitt recept med en nypa salt (haha!), men ungefär såhär gjorde vi i alla fall, när vi skulle koka sjuårskalas-saft. Och väldans god saft fick vi, en och en halv liter sådan till och med!

Citron&äppelsaft
4 citroner
4 äpplen (hemmaplockade, naturligtvis.)
1 l vatten
5 dl fruktsocker

Skär citronen i skivor, kanske en sådär halvcentimeter tjocka ungefär. Äpplena blir bra i äppelbåtar. Lägg dem tillsammans med vattnet i en stor kastrull (jag använder min teflonkastrull, hur bra som helst.) och låt koka upp, och koka i ca tio minuter. Sila saften, och låt det ta den tid det tar, om man mosar och pressar kan det bli grumligt, och saft med äppelmos i ser inte så fräscht ut. Jag har provat. (Till silandet använder jag en kökshandduk som jag spänner fast över en stor saftkanna jag har, men det finns ju hur många varianter som helst.) Diska ur kastrullen, och häll sedan tillbaka saften. Värm på saften, och häll i fruktsockret. Låt stå tills allt socker har löst upp sig, och sedan någon minut till för säkerhets skull. Häll upp på rena, värmetåliga flaskor. Toppengott!

Förresten, vill man ha det extra kalasigt kan man späda saften med kolsyrat vatten istället, det passar alldeles ypperligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar