tisdag 26 juni 2012

att leva billigt är faktiskt snällt.

Har fått så väldans bra respons på de små leva-billigt-och-snällt-tipsen som smyger sig in här ibland, så tänkte att listan får bli lite utökad idag, nu när vi ändå bara ligger hemma och är sjuka.

Sugen på ett äventyr, eller att komma iväg och se en ny plats? Ta en väg du aldrig provat förr. Häromdagen bestämde vi oss för att ta en för oss båda helt ny väg när vi var promenerade iväg för att dricka kaffe, vilket resulterade i att vi kom fram en timme senare än vi väntat oss, klättrat i berg med barnvagn och fick oss en backträning som hette duga, men hjälpes vad roligt vi hade och vilka vyer vi fick se! Att vi sedan fick ett träningspass för både armar och ben på köpet var ju inte ett dugg negativt!

Till och med min man, som är helt ointresserad av kläder, vill förnya sig en aning när sommaren äntligen landar - varför inte göra det båda billigt och klimatsmart? Förnya stilen på secondhand. Det för mig bästa med secondhand är inte bara att det är lätt att komma undan med en billig garderob, utan det är faktiskt väldigt schysst också. Många secondhand-butiker, som till exempel PMU, Myrorna och Verdandi, jobbar med någon form av bistånd eller hjälpprogram, dit delar av eller hela intäkterna från försäljningen hamnar. Men, även om du skulle kila in på en secondhand som bara existerar för sin egen vinning, så är det inte fy skam heller. Så många människor, för att inte tala om miljö, världen över utnyttjas och exploateras för att vi ska kunna leva billigt här i västvärlden. För att tillverka ett par jeans behövs till exempel 0,6 kg gifter och kemikalier, och 12 000 liter vatten. 12 000 liter, det är mer än jag kan föreställa mig. Jag kan inte minska mängden vatten och kemikalier som går åt, men jag kan i alla fall se till att mina par jeans används så mycket och länge som bara möjligt innan jag köper nya. Köp kläderna begagnat, och lämna in de kläder du inte använder eller ska ha kvar - för ärligt talat, hur många av dina klädesplagg är egentligen slitna när du tröttnat på dem?

God mat behöver inte vara exotisk eller dyr - frossa i gårdagens rester vettja. Kyl- och frysskåp har en tendens att bli fyllda av halvtomma burkar av överbliven mat, någon sås här, lite pasta där. Använd fantasin och blanda ihop något gott av det som redan är färdigt! Idag bestod till exempel lunchen här av någon dag gamla makaroner, gårdagens kokta grönsaker som åkte i pannan och stektes, och såsen från thaigrytan vi åt för ett par dagar sedan, allt kokades ihop tillsammans med några soltorkade tomater, och på bara några minuter stod det thai-stuvade makaroner på bordet! Naturligtvis måste man köpa mer mat lite nu och då, och även om det kan vara lite meckigare så blir det faktiskt väldigt mycket billigare med storkok. Så, varför inte göra ett jättekok av någonting du tycker om, och bjud in några fina vänner på storkoksmiddag, det blir långt mycket trevligare, och nästa gång kanske det är du som blir hembjuden?

Om man som jag älskar inredning, då är färg, papper, tygstuvar och lack räddaren i nöden - med en smula kreativitet kan den fulaste av pallar passa in i ett slott. Nu när vi precis flyttat till nytt var det inte mycket som passade in, men med lite presentpapper, små tygbitar, målarfärg och lite tapetrester blev diverse möbler och inredningsprylar som gjorda för den nya lägenheten. Det som inte skulle vara kvar hamnade på secondhand, och det som saknades skaffades för en billig peng därifrån, och pysslades i ordning alldeles fint. Nog för att det kostar lite tid, men å andra sidan hade det tagit mig minst lika lång tid att leta runt i affärer efter nytt, och det hade kostat mig avsevärt fler kronor.

Det är ofta dyrt att handla ekologiskt och närproducerat, vilket gör mig fasligt arg. Odla eget är ett skojigt och relativt enkelt alternativ, men om man som jag bor i lägenhet kan det te sig lite klurigt. Men räds icke, enkla och billiga alternativ finns naturligtvis! Kryddväxterna mår bra i ett varmt, soligt fönster året runt, akta bara så de inte bränner. Om så är fallet så är en tygbit eller gammaldags rullgardin både snyggt och effektivt! För ett tag sedan hittade jag supersmidiga kryddväxter på IKEA av alla platser på jorden, och de har visat sig vara toppenbra! Man kan till exempel hitta dem här. I vårt hushåll är det en strykande åtgång på bär, så i ett gäng hinkar på balkongen har vi smultron och hallon. Smultronen är frösådda i år, så de kommer förmodligen inte bli några bär förrän nästa år tyvärr, men hallonen däremot kommer från en uppdragen vildhallonkvist som skulle slängas när rabatterna utanför huset rensades, men den räddades, stod i vatten någon dag eller två, och sedan ner i en hink med jord. Gräslök, sockerärtor och något annat gott ogräs jag fått i present trängs också på balkongen. För ett kort tag sedan lärde jag mig att man kan plantera potatis i hinkar också, så ett gäng potatishinkar hamnar också där snart, även om jag inte är säker på att jag hinner skörda dem innan det blir för kallt - men man vet inte förrän man provat! Annars är ju hinkarna förberedda till nästa säsong. Om några veckor tänkte jag också ge mig på att bygga ett balkong-växthus av en hylla och ett gammalt spröjsat fönster, vi får se om det blir så bra som jag tänkt mig! Då kanske jag om jag har tur kan förlänga sommaren en aning i alla fall. Fler bra balkongväxter jag planerar att införskaffa är bland andra tomat, krusbär, blåbär och vindruvor. Kommer du på fler bra förslag?

Tycker du också att det är skoj med billigt-och-snällt-tips får du gärna dela med dig av dina, så postar jag dem här. Länge leve billigt-och-snällt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar